Hľadáte do garáže elektrický lanový navijak a neviete podľa akých parametrov ho vybrať? Alebo by ste sa chceli o elektrických navijákoch dozvedieť viac a neviete, kde sa opýtať? Náš článok o elektrických navijákoch by vám mohol pomôcť. Keby ste mali aj po dočítaní článku otázky k elektrickým navijakom alebo k akémukoľvek náradia, naši špecialisti sú tu pre vás.
Druhy prevodoviek elektrického navijaku
Pripevnenie elektrického navijaka
Motor
Motory elektrických navijakov sú pri práci vysoko zaťažované, preto je dôležité dodržiavať prestávky. Vďaka prestávkam sa motor nespáli a nezničí sa. Maximálna odporúčaná doba záťaže motora je pätnásť minút. Pri elektrických navijakoch je na výber medzi dvoma druhmi motorov. S permanentným magnetom alebo so sériovým vinutím).
Lano
Pri elektrických navijakoch si môžete vybrať buď syntetické lano alebo drôtené oceľové lano. Syntetické lano je ľahšie, drahšie a menej vydrží vyššie teploty. Oceľové lano je odolnejšie voči vyšším teplotám a celkovému opotrebeniu, je lacnejšie ako syntetické. Má väčšiu hmotnosť a pri nesprávnom navinutí je náchylnejšie na poškodenie.
Sila
Prvým kritériom pri výbere elektrického navijaku je jeho sila. Lano hrá u sily navijaku veľkú úlohu, lebo je navinuté na bubon a vrstva lana, ktorá je mu najbližšie, určuje silu navijaka. Pretože je na bubne viac vrstiev lana, tak najväčšia sila pripadá na prvú vrstvu lana a najnižší prevod taktiež.
Pre zistenie ako silný navijak vybrať, využijete vzorec, ktorý ľahko vypočítate. Vynásobením hmotnosti auta alebo iného stroja a číslom 1,5 získate minimálne ťažnú silu auta.
Minimálna ťažná sila vozidla = hmotnosť vozidla X 1,5
Batérie
Navijak čerpá energiu buď zo štartovacej autobatérie využívané pre vozidlo, alebo môže čerpať z batérie, ktorá je určená priamo pre navijak. Použitím druhej batérie sa vyhnete vybitiu štartovacej autobatérie. Pre najlepší spôsob používania elektrického navijaku majte zakaždým naštartovaný motor. Využitím spínača akumulátora sa vyhnete spáleniu motora navijaka. Navijak sa totiž môže vďaka selenoidom zopnúť sám.
Prevodovka
Prevodovka u elektrického navijaku sa delí na tri druhy. Závitová (závitovková), ozubené, planétová. Každý typ má svoje výhody aj nevýhody.
Druh prevodovky | Vlastnosti prevodovky |
Závitová (slimáková) | Ozubené koleso. Nízka rýchlosť. Malá brzdiaci sila. Nízka rýchlosť navijaka. Prevažne u priemyselných navijakov. |
Ozubená |
Ozubené koleso, väčšie koleso na osi motora a menšie koleso na osi navijaku. Už sa takmer nepoužívajú (vysoký odber prúdu, nízke prevodové trenie). |
Planetová | Malé planétové kolesá. Nízka hmotnosť aj cena. Brzda vnútri bubna. Pozor na zahrievanie bubna pri odvíjaní lana pod záťažou (prestávky na ochladenie). |
Inštalácia navijáku
Sú dva typy pripevnenia navijaka na vozidlo. Prvým variantom je navijak pripevniť pod predný nárazník. Takto elektrický navijak môžete pripevniť iba ak ho budete využívať v normálnych podmienkach. Normálne podmienky sú bez snehu, bez vody alebo blata.
Ak navijak chcete používať aj v horších podmienkach ako je blato, voda alebo sneh pripevnite navijak čo najvyššie nad zem.
Navijak by na vozidle nikdy nemal
➪ snižovať svetlú výšku vozidla
➪ snižovať nájazdové uhly
Navijak by mal
➪ mať na vozidle ľahký prístup
➪ mal by byť pripevnený na doske
➪ doska by mala byť spojená s pevnou časťou vozidla
Potrebujete poradiť?
Nie ste si stále istí, aký navijak vybrať? V tom prípade sme tu pre vás a veľmi radi vám poradíme.
Obráťte sa na naše vyškolených špecialistov v odbore náradia. Sú tu pre vás každý všedný deň od 8.00 - 16.00 a v sobotu od 8.00 - 12.00.
Prečítajte si ďalšie články
Ako vybrať správny dielenský vozík?